Basselement Dali 107 ?
Leif n
2004-10-01 21:19:36 UTC
Noen som vet ca pris på ett slikt element ? Kommer muligens til å slå til på
et par Dali 107, der bassen i den ene er gåen. Har ikke sett på dem enda,
bare snakket med eieren over telefon. Hvis det er vanskelig å skaffe
originalelement, kan det gå an å bruke en erstatning fra Vifa, Seas etc
istedet ? Må jeg isåfall skifte begge for å være sikker på at lyden blir lik
?

Ca hvor mye burde jeg gi for høyttalerne slik de er ? Eiern antydet ca 1000
?

Forsterker for å drive disse er ikke kjøpt inn enda, men det blir muligens
en
Yamaha RXV650, holder dette til 20-25kvm kjellerstue ? Det blir ett par Dali
104
til bakkanal (eller burde jeg heller sette 107ene bak) ?

Jeg skal (foreløpig) ikke bruke senterhøyttaler.
Leif Nordland
Dag Fjellby
2004-10-02 17:58:38 UTC
Post by Leif n
[...]
Du kan kontakte Dali selv her: http://www.dali.dk/Page.asp?MMID=7&PID=31
Ellers skulle det ikke være vanskelig å benytte et annet element.
Eventuelt kontakte HiFi klubben som forhandler Dali. Et av mine sett
høyttalere er et par Dali 109. Disse er 10 år gamle og har to slike
basselementer i hver kasse, mot et i Dali 107. Ellers er elementene
like. Prisen pr. stk. for Dali 109 var ca kroner 3000,- inkl. spikes.
Altså 6000,- tilsammen.
Post by Leif n
Ca hvor mye burde jeg gi for høyttalerne slik de er ? Eiern antydet
ca 1000 ?
1000,- er imo MAX av hva du bør betale. Kanskje litt dyrt det og.
Hvordan ser kassene ut ellers? Regn med at de er mellom 9 og 11 år
gamle.
Post by Leif n
par Dali 104 til bakkanal (eller burde jeg heller sette 107ene bak) ?
Det kommer an på krav til lyd, men det bør holde. _Hvis_ du kjøper og
får fikset disse Dali 107 kassene ville jeg satt dem foran og 104 bak.
Lykke til!
df
Leif n
2004-10-02 18:43:17 UTC
Post by Dag Fjellby
Post by Leif n
[...]
Ok, hva med frakt/moms/toll/whatever hvis de må sende fra Danmark da ? Hadde
det vært billigere å få tak i det innenlands ?
Post by Dag Fjellby
Ellers skulle det ikke være vanskelig å benytte et annet element.
Eventuelt kontakte HiFi klubben som forhandler Dali.
Ok, tenkte på det samme, mailet tre ulike klubber. Fått svar fra en av dem.
Den ville ha 1100.. + at det ikke var anbefalt å bruke andre enn Dali's
elementer - det kunne bli lydforskjeller.

Et av mine sett
Post by Dag Fjellby
høyttalere er et par Dali 109. Disse er 10 år gamle og har to slike
basselementer i hver kasse, mot et i Dali 107. Ellers er elementene
like.
Ok, trodde det var større bass i 107ern, og to mindre i 109. Er det 10'
eller 12' element ?

Prisen pr. stk. for Dali 109 var ca kroner 3000,- inkl. spikes.
Post by Dag Fjellby
Altså 6000,- tilsammen.
Post by Leif n
Ca hvor mye burde jeg gi for høyttalerne slik de er ? Eiern antydet
ca 1000 ?
1000,- er imo MAX av hva du bør betale. Kanskje litt dyrt det og.
Får prute da.. :)
Post by Dag Fjellby
Hvordan ser kassene ut ellers? Regn med at de er mellom 9 og 11 år
gamle.
Utseendemessig og lydmessig vet jeg lite, har bare vært på telefon med eier
enda. Men de er svarte. De 104 jeg har er trefarget, menmen..
Post by Leif n
par Dali 104 til bakkanal (eller burde jeg heller sette 107ene bak) ?
Det kommer an på krav til lyd, men det bør holde. _Hvis_ du kjøper og
får fikset disse Dali 107 kassene ville jeg satt dem foran og 104 bak.
Ok, tenkte det var bedre mellomtone på 104ene, og derfor mer egnet til
fronter. Men større basser passer jo bedre fremme, ja.
Post by Dag Fjellby
Lykke til!
Takk ! :)

Leif Nordland
Dag Fjellby
2004-10-02 19:06:17 UTC
[ ]
Post by Leif n
Må jeg isåfall skifte begge for å være sikker på at lyden blir lik ?
Det hadde nok vært en fordel om du byttet begge basselementene i samme
slengen, da et slikt element som kanskje er 10 år gammelt har en tendens
til å bli noe 'slappere i bassen.
Post by Leif n
http://www.dali.dk/Page.asp?MMID=7&PID=31
Ok, hva med frakt/moms/toll/whatever hvis de må sende fra Danmark da
? Hadde det vært billigere å få tak i det innenlands ?
Tja...så var det det da. Det blir nok billigere å kjøpe her i Norge.
Prøv å kontakte HiFI klubben:
http://www.hifiklubben.no/iz.asp?id=2|a|69||| og spør dem om de kan
skaffe 1 eller 2 slike element og hvis ja, spør hva de koster. Aner ikke
prisen på et 10" basselement til de kassene, men du kan sikkert bruke et
annet enn det orginale.
Post by Leif n
Ok, tenkte på det samme, mailet tre ulike klubber. Fått svar fra en
av dem. Den ville ha 1100.. + at det ikke var anbefalt å bruke andre
enn Dali's elementer - det kunne bli lydforskjeller.
Javel. Var jeg deg, ville jeg droppet disse Dali 107 kassene og heller
sett på QXL f. eks. http://tinyurl.com/4ezbd
Kanskje du finner et par minst like gode kasser der til 2-3000,- som du
kan bruke til fronthøyttalere.
Skal du bytte begge bassene da blir prisen tilsammen 2 x 1100,- + 1000,-
og da er du jo allerede i 3200,- Legger du på litt til kan du få nye
kasser til front som i alle fall er like gode som Dali 107, muligens
også bedre. Det kommer og an på hva slaks musikk du lytter til.

[107/109]
Post by Leif n
Ok, trodde det var større bass i 107ern, og to mindre i 109. Er det
10' eller 12' element ?
Nix 1x10" element i 107 og 2x10" i 109.
Post by Leif n
Ca hvor mye burde jeg gi for høyttalerne slik de er ? Eiern antydet
ca 1000 ?
1000,- er imo MAX av hva du bør betale. Kanskje litt dyrt det og.
Får prute da.. :)
Enten det eller se deg litt omkring.
Post by Leif n
[...]
Dali 109 hører til Dali's 'Blue series' og ble erstattet av Dali 909 i
1994/95.
Post by Leif n
Post by Leif n
[...]
Hvis du ikke vil gå for et system med subwoofer ja. Let litt på
brukt-sjapper på nettet, Qxl som du har fått link av meg til. Det finnes
også mange andre steder de selger brukte høyttalere på nettet.
Kikk nøye på linken:http://tinyurl.com/4ezbd (samme som nevnt ovenfor
her) For øyeblikket er det flere kasser som måtte passe deg utmerket
her.
df
Leif n
2004-10-02 21:03:58 UTC
Post by Dag Fjellby
[ ]
Post by Leif n
[...]
Ehh.. F**n da ! :) Nå vet jeg ikke alderen til høyttaleren, men det kan vel
kanskje stemme med 10år. I mailen fra klubben sto det at det nye elementet
nok måtte innspilles for å lyde nogenlunde likt..

[.. mail fra klubben.. element=1100 kr..]
Post by Dag Fjellby
Javel. Var jeg deg, ville jeg droppet disse Dali 107 kassene og heller
sett på QXL f. eks. http://tinyurl.com/4ezbd
Jupp, har vært innom der før, var der jeg nylig fikk tak i de 104ene jeg har
nå.. ;) Men det var litt dill med frakta, de måtte sendes som to kolli, og
de var ikke særlig godt innpakket. Tenkte jeg så skulle avertere i
lokalavisa etter 104, til nå er det bare han med 107ene som har dukket opp
med noe interessant.
Post by Dag Fjellby
Kanskje du finner et par minst like gode kasser der til 2-3000,- som du
kan bruke til fronthøyttalere.
Skal du bytte begge bassene da blir prisen tilsammen 2 x 1100,- + 1000,-
Hvis jeg _må_ bytte begge, ja.. :(
Post by Dag Fjellby
og da er du jo allerede i 3200,- Legger du på litt til kan du få nye
kasser til front som i alle fall er like gode som Dali 107, muligens
også bedre. Det kommer og an på hva slaks musikk du lytter til.
Alt mulig, egentlig. Utenom dænseband/rap/hiphop/tekno.

[..] 104/107 forskjeller mm
Post by Dag Fjellby
Post by Leif n
[...]
Hva med lik klang fremme og bak ? Hvis jeg har ett par Dali, kan jeg vel
ikke slenge inn hvasomhelst i lag med dem ? Hva som er bak er vel mindre
kritisk, men _aller_helst ville jeg hatt tak i ett par 104 til. Da slipper
jeg å ta stilling til hvem som skal bak også.. :)

Leif Nordland
Tore Wik
2004-10-02 21:26:21 UTC
Post by Leif n
Post by Dag Fjellby
[...]
Innspilling av høyttalere er noe som er mildt overdrevet. Bytt det som er
defekt, og behold det som virker. Noe annet kan være at produksjonen, og
dermed lyden, kan være anderledes i dag enn for 10 år siden. Det er ikke
verre enn å bytte det ene og høre om det er mulig å høre forskjell. Jeg
tviler.

mvh
Tore Wik
Leif n
2004-10-03 12:10:50 UTC
Post by Tore Wik
Post by Leif n
Post by Dag Fjellby
[...]
Ok, da tar jeg heller sjansen på bytting.

--
Leif Nordland